Reklam grafiği, mesajın aktarılmasında ve iletilmesinde araç vazifesi gördüğü için iletişimde büyük öneme sahip. Uzmanlar, grafik konuları dikkate alınarak altın orana göre düzenlenen tasarımların hedef kitlede akılda kalıcılığı artırdığını belirtiyor. Tasarım yapılırken çoğu zaman mesaja odaklanıldığına ve grafik kullanımının göz ardı edildiğine dikkat çeken Prof. Dr. And Algül, estetiği nitelikli, konu ve mesaja uygun oluşturulan reklam grafiğinin hedef kitlede algı ile birlikte farkındalık oluşturduğunu ifade ediyor.
Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölüm Başkanı Prof. Dr. And Algül, reklam grafiğinin tasarım aşamasında ve hedef kitle iletişimindeki öneminden bahsetti.
İletişim hedef kitle ile bağlantıyı sağlıyor
Günümüz dünyasının önemli bir alanını oluşturan iletişimin bireysel olduğu kadar toplumsal hatta kurumlar ve markalar için de önemli olduğunu belirten Prof. Dr. And Algül, “Hatta markalar için ilgili hedef kitle ile iletişim kurulmasını sağlaması ve satış rakamlarını artırması dolayısıyla oldukça önemli olduğu söylenebilir. Bu iletişim oluşturulurken, yani marka reklamının çeşitli iletişim ortamlarına göre hazırlanarak ilgili hedef kitlenin dikkatini çekecek şekilde nasıl bir grafik kullanılarak gerçekleştirileceği konusu karşımıza çıkıyor.” dedi.
İki ve üç boyutlu çalışmalarda reklam grafiği uygulanıyor
Prof. Dr. And Algül, “Reklam iletişimin her düzeyinde kendi ürün veya hizmeti konusunda hedef kitlesini bilgilendirmesi, marka farkındalığı yaratması, rakiplerinden farklılık oluşturarak, satış rakamlarını arttırması amacıyla gerçekleştiriliyor.” dedi ve sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bazen de ve çoğu zaman pazardaki konum ve prestijini korumak yani bir nevi güçlülüğünü göstererek hedef kitlesinde güven algısı oluşturmak amacıyla gerçekleştiriliyor. Çünkü tanıtım faaliyetlerinde hedef kitle üzerinde güven ve itibar oluşturma önemli kavramlar olarak karşımıza çıkıyor. Grafik ise, herhangi bir görsel çalışmanın iki boyutlu veya üç boyutlu bazı görsel estetik kurallara bağlı kalarak gerçekleştirilmesidir. Bu kimi zaman logo tasarımı, afiş, kartvizit, video, web tasarımı, kimi zaman ise ürünlerin stantlardaki reklamı olan ambalaj tasarımlarında karşımıza çıkıyor. Bu nedenle 2 boyutlu veya 3 boyutlu çalışmalarda da reklam grafiği uygulanıyor. Bunun en güzel örneklerini günümüz dijital teknolojilerini tasarımla buluşturan Çin’deki üç boyutlu reklam diji-boardlarında görmek mümkündür. Söz konusu çalışmalarda üç boyutlu reklamların genellikle köşe başındaki bir binaya dikkat çekecek nitelikte uygulanmasını görüyoruz.”
Grafik kullanımı göz ardı ediliyor
Tasarım yapılırken çoğu zaman mesaja odaklanıldığını ve grafik kullanımının göz ardı edildiğini belirten Prof. Dr. And Algül, “Grafik kullanımı, sadece görselliğin gerçekleştirilmesi veya siluet, çizim, tipografi veya fotoğraf kullanımı gibi çeşitli görsellerin kullanılmasından ziyade oluşturulan çalışmanın kadrajlanması, kompozisyona yerleştirilmesi ve anlamı kuvvetlendirecek şekilde kompozisyona alınması konularını da kapsıyor. Yani kısaca bir unsurun ve öğenin nasıl görselleştirildiği kadar, çalışma sonucunun nasıl gösterildiği, nasıl kadrajlandığı, ne kadarının gösterildiği ve hatta kadraj dışında ne kadarının bırakıldığı ile ilgilidir. Bu öğelerin ilgili mesajın aktarımı sırasında mesajın kuvvetlendirilmesinde etkili öğeler olduklarını söyleyebiliriz. Sözü edilen konuların Çin’deki üç boyutlu reklam uygulamalarında kullanıldığı görülüyor.” diye konuştu.
Altın orana uymak akılda kalmasını sağlıyor
Herhangi bir sektördeki kurum ya da kuruluş için tasarımı yapılan bir logo çalışmasında oran, ölçü, renk, yakınlık ve benzeri tasarım ilkeleri, grafik konuları dikkate alınarak altın orana göre düzenlenmesinin hedef kitlede akılda kalıcılığı artırdığını ifade eden Prof. Dr. And Algül, “Bu yaklaşım aynı zamanda logonun kolay algılanmasını ve böylece ilgili markanın rakiplerinden ön plana çıkmasını sağlıyor. Benzer şekilde çekilen fotoğrafın üçte bir kuralına göre kompozisyona alınması ve kadrajlanması mesaj içeriğinin ilgili hedef kitledeki etkisi artırıyor. Yani reklam grafiği; çizgi, nokta ile oluşturulan grafiğin mesaj içeriğine göre nasıl bir yönelim içinde olması gerektiği ve tasarım süreci sonunda ilgili çalışmanın örneğin T, V, L veya üçte bir kuralı ve benzeri hangi kompozisyon öğeleri kullanılarak kadrajlandığı, gösterildiği, sunulduğu ile ilgilidir. Reklam grafiği, çalışmanın gerçekleştirilmesinde kullanılan öğelerin niteliği kadar, çalışma sonucunda onun nasıl sunulduğu ve gösterildiği bileşenlerinden oluşuyor diyebiliriz.” diye konuştu.
Grafik üretimi müthiş yetenek gerektirmiyor
Prof. Dr. And Algül, tasarımcıların genellikle, yeniliklere açık, hayal gücü kullanan yani farklı bir araya gelemeyecek nesne ve konuları farklı bir şekilde bir araya getirebilme, benzeştirme, ayrıt etme sınıflandırma yeteneğine sahip, nokta, şekil, form ve benzeri gibi tasarım öğelerini estetik bir biçimde kullanabilen kişiler olarak tanımlanabileceğini söyledi ve sözlerini şöyle sürdürdü:
“Tasarımcıyı tanımlarken kullandığımız kelimeler ‘yeniliklere açık, açık fikirli olma, değişime açık, değişen düzen veya koşullara ayak uydurma’ ile ilgili oluyor. Hayal gücü yani yaratıcı olma yeteneği, tasarım öğelerini ve estetik kurallarını belirli bir konu çerçevesinde kompozisyona dönüştürme becerisiyken yorumlama meselesi ise sonradan öğrenme ile kazanılabilecek bir beceridir. Bu nedenle reklam alanında grafik üretimi müthiş yetenek gerektirir denemez. Kişide grafik veya desen yeteneği olması reklam grafiğinin oluşturulmasında diğer tasarımcılara göre bir fark yaratır. Ancak bu fark çok büyük bir fark olmuyor. Yani öğrenimle ve kurallara riayet etme ve dikkatle etkili reklam grafiği üretmek mümkündür.”
Reklam grafiği hedef kitlede algı oluşturuyor
Estetiği nitelikli, konu ve mesaja uygun oluşturulan reklam grafiğinin hedef kitlede algı ile birlikte farkındalık oluşturduğunu belirten Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölüm Başkanı Prof. Dr. And Algül, “Bu nedenle reklam grafiği önemlidir. Mesajın aktarılmasında ve iletilmesinde grafik, araç vazifesi görür. Mesajı okutur, mesajı güçlendirir. Örneğin geniş planda bir çikolata reklamı için fotoğraf çekimi gerçekleştirelim. Eğer bunu modelin elinde, modeli geniş planda çevresiyle birlikte gösterecek şekilde fotoğraf çekimi yaparak gösterirsek, ürün ve model kompozisyondaki gözün algılayacağı alanlarda küçük yer almasından dolayı görsel etkisi zayıf kalacaktır. Ancak ürün modelin elinde, modelin el detayı görülecek şekilde bir fotoğraf kadrajı gerçekleştirildiğinde ve çerçeveye alırken çerçevenin kuvvetli noktaları göz önünde bulundurularak bir kompozisyon oluşturulduğunda görsel etkisi daha kuvvetli olacaktır. Bu nedenle reklamlarda mesaj kadar mesajı kuvvetlendirmek amacıyla reklam grafiğine dikkat edilmelidir.” dedi.
Kaynak: (BYZHA) - Beyaz Haber Ajansı
Yorum Yazın